Dødsangst

De fleste mennesker oplever en grad af angst, når de tænker på døden. Det er der intet mærkeligt i – det er ganske naturligt at frygte døden. Men for nogle mennesker kommer angsten for døden til at fylde så meget, at det går ud over deres evne til at leve livet. En ubehagelig grad af dødsangst kan opstå af mange forskellige årsager: Måske har du været ude for en voldsom oplevelse, hvor du kom meget tæt på døden. Måske har du været vidne til andres død, eller måske er du begyndt at gøre dig nogle tanker om livet, som du ikke har gjort dig før. Jeg oplevede selv overvældende dødsangst i månederne efter jeg var blevet ansat som psykolog på et hospital, fordi jeg pludselig blev meget konfronteret med sygdom og død i forhold til, hvad jeg var vant til.

Jeg betragter ikke dødsangst som noget, man skal forsøge at slippe helt af med: Den er en naturlig del af at være levende, og der er en grund til, at vi mennesker har den. Men hvis angsten for døden er kommet til at fylde ubehageligt meget, findes der terapeutiske muligheder for at gøre angsten mindre dominerende, så den ikke står i vejen for livet.

Terapeutisk tilgang: Min terapeutiske tilgang til dødsangst er en kombination af eksistentiel terapi og såkaldt desensitivering.

Eksistentiel terapi forholder sig til menneskelivets vilkår indenfor de fire hovedtemaer meningsløshed, isolation, frihed og død. I terapi ved dødsangst forholder vi os især til døden som eksistentielt vilkår, samt undersøger hvad du ønsker at opleve eller opnå i livet, mens det er her.

Desensitivering er en teknik, som ofte anvendes i forbindelse med forskellige fobier: For eksempel fobi for edderkopper, fobi for offentlige steder, fobi for at flyve osv. Desensitivering går ud på, at man gradvist undersøger, taler om og forholder sig til det tema eller det objekt, man er bange for. Målet er at opdage, at det frygtede objekt eller tema fremstår langt mindre skræmmende, jo mere man lærer om det og jo mere man forholder sig til det. Ved dødsangst er målet at blive klogere på, hvad det præcis er man er angst for ved døden: Er det selve processen op til døden? Frygten for at ophøre med at eksistere? Frygten for at miste sine pårørende, eller måske noget helt andet? Gennem desensitivering kan man lære sin egen angst at kende og lære forholde sig til den. Jo mere man taler om, undersøger og forholder sig til det, man er bange for, jo mindre magt får det.

Kontakt Mig

Send mig en mail med nedenstående formular eller ring til mig for at booke en konsultation

Facebook